Saturday, December 17, 2011

kek Alunan kasih.

Lama tak update.. sebab kemalasan melanda lagi. ada byk cer nak syare kat sini tapi malas .. so hari ni cuti acik teringin nak buat kek ni , resipi tengok kat blog mana tak ingat. hari ambik kesempatan untuk memcubanya. rasa nyer ok. boleh try..






ALUNAN KASIH
Dari Puan Mastura Yasak - FB (Kongsi Resepi)
Copy dari Mamasya

BAHANNYA
* 5 Biji Telur*1 ½ cwn Planta atau 250g butter*
2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
*2 cwn gula halus

*1 sudu kecil baking powder atau 3 sk (sudu kfc)

* ½ cwn susu cair***1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)*

*Serbuk koko (secukupnya)

*Pewarna ( ikut citarasa masing2.. 

*sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.
Cara2:
*Pukul planta dan gula smpai kembang...*Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang*Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..*Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pilihan bagi tiap2 bahagian.*Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan warna yg pertama (merah)..  bermakna kek hanya ada 4 lapisan) ratakan dlm loyang dan*ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..*Then masukan lapisan kedua.. (letak setengah) warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..* Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…* Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…
Tips :Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratakan adunan tersebutserbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikitbila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...