Saturday, July 30, 2011

kek coklat and kek keramal


aku buat kek pada hari malam Jumat hari tu  untuk anak si nora  teman ku gi gym sempena menyambut hari lahir anak nye itu syazana.



  Dah lama nak buat kek keramal ni tapi tak kesempatan. bahan bahan nyer senang /mudah sahaja. Hari ni aku cuti aku cuba buat.. kurang cantik tetapi rasa boleh tahan...


anak ku tak sabar sabar nak potong kek ni  walaupon kek ni masih panas... tak berapa cantik bila dipotong masa panas. tapi anak punya pasal aku potong jugak laa.

Kek Keramal

saiz 7x7

bahan2:
(A)
2 sudu besar gula (utk bt gula hangus)
*tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n wrna tukar jd perang)

(B) - Bhagian Atas 
1/2 tin susu cair FN...(blh tmbah klu nk karamel tebal ckit)
70gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur...(klu tmbah susu cair kena tmbah gak kuning telur)

(C) - Lapisan Kek
140gm tepung gandum
70gm gula kastor
3 bj kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder (guna sudu KFC)
45ml minyak msk

(D)Merinque
6 bj putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar (guna sudu KFC)

Cara menbuatnya:
1. Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...
2. masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi.
3. pukul bahan (C) 
4. pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang n bila kita angkat dia x jatuh...
5. campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..
6. bahgikan kpd beberapa bhgian n tak warna n paste klu nk..
7. masukkan kedlm loyang yg td..
8. Bakar cara double boiling - selama 1jam suhu 160-180C
9. Bila msk angkat n rest 10 minit br t'balik kan kek yg dibakar tadi...
10.Masukkan dlm peti sejuk 1jam n lepas 2 mkn sejuk2...sedap...tahan dlm peti ais 5 hari tau....2 pun klu x abih d'makan...




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...