Sunday, November 7, 2010

Metabolisme aku dah menurun


Gambar ni aku ambik lepas habis sessi aerobik.. pada tahun lepas masa tu berat badan 68kg sekarang dah 62.5 kg... perghhhh... aku gembira sekali... bukan senang nak maintain berat badan ni kena jaga makan jugak. sekarang ukuran badan 34-32-35..  ok ke




Ramai orang sangka metaboisme mereka menurun sebaik usia mereka meningkat.Memang benar sama sakali. Metabiolisme  memang makin pelahan apabila kita  semakin berusia. Metabolisme  menjadi perlahan bukan kita semakin tua tetapi kerana kita berhenti daripada bergerak aktif. Metabolisme berkerja kerana dua perkara iaitu genatik dan massa otot...

 Dengan itu lah Aku bersenam  3 kali dalam seminggu. walaupon siang aku sibok berkerja dari pukul 8 hingga pukul 6 dan seawal jam 5 aku dah bangun untuk menghantar anak anak ku ke rumah mak .tetapi aku tetap mencuri masa selama di sebelah malam dari jam 8.30 mlm hingga pukul 9.30 pergi bersenam di studio AIA Fitness di Senawang.


Oleh itu jomlah  kita bersenam walaupon usia telah meningkat kerana itu jauh lebih baik daripada kita tidak buat apa apa..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...