Tuesday, September 28, 2010

salam pada yang sudi singgah...

PAI AYAM 'MELBOURNE'

Sumber resepi - Nora (koleksi resepi "secukup rasa")


BAHAN:
Untuk inti pai (filling)
BAHAN:
Untuk inti pai (filling)

1 cawam isi ayam- dihiri nipis
1 cawan cendawan butang- dipotong nipis
1 tin cendawan butang sup Campbell
1 tin(kecil) kacang pis (sekiranya suka)
1 biji bawang besar- dipotong dadu
1 biji kentang- dipotong dadu dan direbus
1 cmb lada sulah
2cmb mentega/minyak
1 biji kuning telur (mengilatkan pastri)
sedikit air (sekiranya terlalu pekat)

UNTUK KULIT PAI (PASTRI) - Kita guna roti pratha jenama "kawan"

100g tepung gandum
50g mentega
secubit garam
2 cmb air
atau

KULIT PASTRI SEGERA

CARA MEMBUATNYA

1.Panaskan mentega.Goreng bawang besar hingga kekuningan.masukan isi ayam dan biarkan seketika.
2.Masukan cendawan butang sup Campbell,ubi kentang,kacang pis,air dan lada sulah.Kacau hingga sebati.
3.Setelah masak,angkat san ketepikanseketika.
4.Canai kulit pai san letakan ia sebagai lapisan bawah(base)dan bakar se;ama 5-6 minit
5.Tuangkan isi pai yg dimasak tadi keatas base pai.
6.Canai kulit pai lagi setebal 2 cm dan letakan diatas isi pai tadi sebagai lapisan atas.
7.Sapukan sedikit kuning telur yg dicampur dgn 2 cmt air utk mengilatkannya.
8.Bakar selama lebih kurang 12-20 minit atau sehingga pastri masak di dlm ketuhar yg telah dipanaskan pada suhu 200'c.

TIPS:

*Nora galakan menguna kulit/pastri segera kerana ia senang dimasak.Sedap dan menjimatkan masa.Ia bolih dibeli dikedai biasa atau dipasar raya.
*Jangan masak terlalu lama sebab inti pai itu tadi sudah pun hampir masak.
*Sekiranya tidak mahu membuat base pun tidak mengapa.Cukup dgn kulit diatas sahaja
*Sesuai juga utk beginner tetapi mesti ikut arahan dgn betul.

Sunday, September 26, 2010

UPSR dah Tamat


Anakku  Mohamad Imran.. baru habis menduduki peperiksaan UPSR minggu lepas,, dia rasa lega dan gembira nampaknya  aku sebagai ibunya lagi laa lega. Aku berdoa agar dia berjaya dalam peperiksaan nyer nanti.. walaupon apa keputusanya.. aku terima dengan rasa syukur kepada nya.

Undangan ke majlis perkahwinan anak pakcik kantin

salam pada yang sudi singgah...
 Lama rasanya tak update... kalau rumah dah penuh dengan sawang sawang... tapi apa boleh buat... masa dan waktu tak mengizinkan aku men 'update'.

aku memenuhi undangan majlis perkahwinan anak pakcik kantin( x caterer tdk).. masa pakcik berniaga di kantin aku selalu dapat makan free. dan kalau beli mesti dapat harga murah.. sebab  biasa laa aku jaga acc pakcik kantin ni... jadi rezeki aku laaa...
lama jugak pakcik kantin ni berniaga kat tdk  ada lebih kurang 3- 4 tahun.. masakan boleh tahan.. mmg selera kampung dan masakan Negeri Sembilan . Ada jugak terdengar budak budak ni selalu komplain  mcm mcm pasal harga mahal lah,, masakan tak sedap laa...diaorang sentiasa komplain
Dipendekkan cerita pakcik pon berhenti dari berniaga .. orang baru masuk pon  komplain jugak,  masa ni laa teringat balik  pakcik kantin ... tu laa masa orang ada tak banyak buat komplain orang dah tak ada rindu pulak dengan masakan pakcik .. apa nak buat nasi dan jadi bubur..




Thursday, September 23, 2010

Cinta Pertama

Aku terima ketentuan ini
Engkau menghilang lenyap dari hariku
Aku menempuh liku dalam liku
Lumpuh langkah kesal rinduku
Sepi ke sepi panjang dan berbatu
Pedih hancur lena dalam mimpiku
Aku mendengar keluhan darimu
Namun kini segala berlalu

Cinta pertama hanya dirimu
Cinta pertama mengajar aku
Cinta pertama sekadar waktu
Sedangkan aku mencintaimu
Maafkan aku
Maafkan aku
Meluka hatimu
Kini ke mana tiada lagi hidup aku
Hanya rintih meneman hari-hariku
Biar bertahun ku ingin kau tahu
Kekal harum cinta padamu
Cinta pertama hanya dirimu
Cinta pertama mengajar aku
Cinta pertama sekadar waktu
Sedangkan aku mencintaimu
Aku perlukan Tuhan yang tahu
Aku melara menentang waktu
Maafkan aku dosa-dosaku
Maafkan aku oh kasihku
Maafkan aku
Maafkan aku
Maafkan aku
Cinta pertama hanya dirimu
Cinta pertama mengajar aku
Cinta pertama sekadar waktu
Sedangkan aku mencintaimu
Aku perlukan tuhan yang tahu
Aku melara menentang waktu
Maafkan aku dosa-dosaku
Maafkan aku oh kasihku
Maafkan aku

Saturday, September 11, 2010

Wednesday, September 8, 2010

selamat hari raya..

” Sepuluh jari tersusun rapi.. Bunga melati pengharum hati .. kad dikirim
pengganti diri… Memohon maaf setulus hati … Mohon Maaf Zahir Dan Batin"


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...